De Enk Groen & Golf als conceptueel bedenker |
|
|
|
|
| 157 sec |
Krachtige beeldtaal om fantasie te prikkelen
De Enk Groen & Golf staat in de golfwereld bekend als specialist in het aanleggen en onderhouden van golfbanen. Met zijn jarenlange expertise en wijdvertakte netwerk is dit bedrijf echter veel breder inzetbaar dan slechts op operationeel niveau. Met de nieuwe reclamecampagne wil De Enk via een krachtige nieuwe beeldtaal laten zien dat de natuur als inspiratiebron wordt gebruikt en vertaald naar innovaties.
Tien jaar geleden kende De Enk Groen & Golf een herstart. Sindsdien is Arno Meulendijks (eigenaar en creatief brein van communicatiebureau Fairmind Bright Creatives) zowel in strategisch als uitvoerend opzicht verantwoordelijk voor het communicatiebeleid. Met hem bespreek ik de reden en het doel van de nieuwe campagne.
Scherpere positionering in de markt
'Samen met de eigenaren, Gerard van der Werf en Frank Reulink, zijn we ons gaan heroriënteren op de positionering in de markt. We vroegen ons af: zijn er in de loop van de jaren nieuwe inzichten en werkterreinen ontstaan? We stelden toen vast dat de positionering van De Enk aangescherpt moet worden om de golfsector te laten zien dat we ook een creatieve en strategische partner zijn', legt Meulendijks uit.
|
'Bij diverse projecten zijn wij niet alleen de uitvoerende partij, maar ook de conceptuele bedenkers'
| |
|
Conceptuele meerwaarde
Met de nieuwe campagne wil het bedrijf vanuit zijn visie laten zien wie De Enk is en hoe gezamenlijk groene transities kunnen worden aangepakt. Meulendijks legt uit: 'In de branche onderscheiden wij ons doordat we al vanaf het begin op conceptueel niveau communiceren. Bij diverse projecten zijn wij namelijk niet alleen de uitvoerende partij, maar ook de conceptuele bedenkers. Landschapsarchitecten hebben er baat bij als er in de strategische fase een meer praktisch ingestelde partij naar een project kijkt. Dankzij onze expertise en kennis van de markt zijn projecten beter doordacht en daardoor ook haalbaar.'
Doel van de campagne
Met de nieuwe campagne wil de Renkumse groenvoorziener een bredere doelgroep aanspreken. De bedrijfskolom Groenvoorziening gaat van de landschapsarchitect tot aan de uitvoerende partijen. 'Traditioneel wordt een bedrijf als De Enk Groen & Golf gezien als de uitvoerende partij', zegt Meulendijks. 'Pas wanneer alles al is uitgetekend door de architect, de projectontwikkelaar de plannen heeft geconcretiseerd en de adviesbureaus de bestekken hebben geschreven, wordt in de eindfase gekeken naar de uitvoerders. De Enk Groen & Golf wil op strategisch niveau bij projecten betrokken worden, om samen met de creatieve en innovatieve projectpartners één onderdeel te vormen. In de beeldtaal van de nieuwe campagne laten we zien dat we hiervoor de kennis en kracht in huis hebben. De inspiratie voor de nieuwe, aan de natuur ontleende beeldtaal die de fantasie moet prikkelen.'
Uil als symbool
In de nieuwe campagne vergelijkt het bedrijf zich met een uil. Net als de uil beschikt De Enk Groen & Golf over een 360-gradenbeeld van de golfbaan. Dit komt tot uiting in het gebruik van de Greenviewer, een slimme applicatie die gebaseerd is op 3D-technologie en waarmee het onzichtbare zichtbaar wordt gemaakt via satellietsoftware, grondscans en drones. Minieme verschillen in hoogte, temperatuur en vochtigheidsgraad kunnen zo opgespoord worden. Dit maakt het mogelijk om de golfbaan interactief te beheren en data vast te leggen. Hierdoor kunnen golfbanen en groenprojecten volledig digitaal en interactief beheerd worden. 'Dat levert een enorme verduurzaming op. Tien jaar terug zette je de sproeiers 's ochtends om vier uur aan en vervolgens werd de hele baan beregend. Dat is verleden tijd met de huidige techniek. De Greenviewer activeert de sproeiers alleen als het nodig is en niet als het niet nodig is', verduidelijkt Meulendijks.
| De mier als symbool voor samenwerking |
|
|
Samenwerken als mieren
Een andere inspiratiebron uit de natuur is de mier. Wanneer een mier een obstakel tegenkomt, alarmeert hij andere mieren uit de kolonie om samen de hindernissen te overwinnen. Op dezelfde wijze gaat De Enk Groen & Golf samenwerkingsverbanden aan met allerlei organisaties. 'We communiceren veel met elkaar over ontwikkelingen en innovaties in de markt. Hier leggen we de associatie met de mier, want voor elk obstakel vinden we dankzij de samenwerking wel een oplossing. Voor een opdrachtgever is dat prettig, want zo heeft die alle benodigde projectpartners bij elkaar', zo licht Meulendijks toe.
|
'Hier leggen we de associatie met de mier'
| |
|
Uitdragen van de campagne
'We willen onze nieuwe campagne uitdragen in bladen zoals Greenkeeper, maar ook actief zijn op sociale media en op beurzen', legt Meulendijks uit. 'Volgend jaar lanceren we een nieuwe website, waarop we onze nieuwe positionering belichten aan de hand van diverse fraaie projecten en onze partners die dit mogelijk hebben gemaakt. Ons uitgangspunt blijft echter onveranderd: de wereld buiten mooier maken! De inspiratie voor onze innovatieve diensten en producten halen we uit de natuur. We zijn vernieuwers en willen dat motto uitdragen op strategisch en conceptueel niveau. Die kerngedachte blijft verstrengeld in het DNA van De Enk Groen & Golf.'
LOGIN met je e-mailadres om te reageren. |
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|