Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Greenkeeper Goethals: dieselmotor opvallend zuinig in het gebruik

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, vrijdag 3 maart 2023
259 sec


Nieuw: de Kioti Mechron K9!

Accupakketten en stage V-motoren: meestal strijden ze in de vakmedia om de hoogste eer als het gaat om de aandrijving van machines. Toch komen er nog steeds 'gewone' nieuwe, maar wel innovatieve diesels op de markt. Weliswaar net onder de 25 pk, maar stil en zuinig in het gebruik en daardoor met beperkte emissies.


Onze aandacht werd getrokken door de Kioti Mechron K9. Importeur Pols noemt deze machine van Koreaanse herkomst dé transporter van een nieuwe generatie, die kracht en kwaliteit combineert met een stoer uiterlijk. Hij is geraffineerd en comfortabel, zowel voor de bestuurder als voor passagiers, met ultieme 4x4-prestaties op elke ondergrond. Pols leverde in 2022 de eerste machines uit. Begin dit jaar kwam er één in het Belgische Damme terecht.

Dries Goethals, assistent-hoofdgreenkeeper, werkt nu ruim zes jaar op de Damme Golf & Country Club in België. In 2022 kreeg hij het vooruitzicht op een baan als hoofdgreenkeeper op deze fraaie golfbaan. Daarvoor gaat hij dit jaar opleidingen volgen in Nederland. 'Zijn' baan telt circa 100 hectare, met veel bos-, heide- en waterpartijen. De natuur mag er rustig zijn gang gaan. De rough wordt hier bijvoorbeeld maar eenmaal per jaar gemaaid. In de greenkeepersloods staan nagenoeg alle machines die nodig zijn op een golfbaan. Soms wordt daarvan materieel uitgeleend aan de golfbaan Tielt-Winge, zoals de hakselaar, de Verti-Drain en de Procore.

'Eric Laenen, regioleider golftechniek BeLux, attendeerde ons op de nieuwste transporter'

De Damme Golf & Country Club beschikt over 27 holes. De bekroonde golfbanen dragen de namen Championship Course en President's Nine.
Goethals geniet van het werken in de natuur en van de vrijheid die het greenkeepersvak hem geeft. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met machines. Hij was dan ook betrokken bij de aanschaf van de Kioti Mechron K9, die begin dit jaar arriveerde. Goethals vertelt: 'We beschikken over twee oudere Toro-transporters, maar hadden behoefte aan vervanging en uitbreiding. Pols leverde hier eerder onder meer een nieuwe Jacobsen GP400-greenmaaier. De regioleider golftechniek BeLux van Pols, Eric Laenen, attendeerde ons toen al op de nieuwste transporter van Kioti, de 4WD Mechan K9. Op papier vergeleken we hem met andere opties in de markt. Uiteindelijk kregen we van Pols een week lang een demonstratiemodel van deze transporter in gebruik. Samen met onze technieker en twee greenkeepers heb ik de machine uitgebreid bekeken en ermee gereden.'

Doorslag

De keuze bleek eenvoudig; alle betrokken waren enthousiast. Goethals: 'De volgende punten gaven de doorslag: het rijcomfort, de vering, de bestuurderszetel, de lichte besturing, het lage geluidsniveau, de prima gewichtsverdeling en de ruime laadbak. Wat we ook als zeer positief beoordeelden, was de mogelijkheid van 4wd, het sperdifferentieel en de ruime laadbak, die goed is voor 500 kilo last. En wat we zeker ook van belang vonden, is dat hij 600 kilo mag trekken en dat lukt hiermee op ons hele terrein. We koppelen bijvoorbeeld gewoon onze drainagespuit met eigen motor aan het trekoog. Aan de voorzijde heeft deze transporter overigens ook zo'n trekoog. We doen er dus alle voorkomende werkzaamheden mee op het 100 hectare grote terrein.'


'Wat ons opvalt, is dat deze dieselmotor zuinig in het gebruik is'

Goethals: 'De transporter staat op grasbanden en het is geen enkel probleem om ermee dwars over een fairway te rijden, zonder insporing. Wat verder een rol speelde bij onze keuze, is de gunstige prijsstelling ten opzichte van andere transportermerken en de korte termijn waarop Pols deze machine kon leveren. Onze technieker is er gecharmeerd van dat hij overal gemakkelijk bij kan om deze machine te onderhouden. Inmiddels staan er enkele tientallen bedrijfsuren op de teller, zodat ik over het onderhoud nog geen uitspraken kan doen. Wat ons opvalt, is dat deze dieselmotor zuinig in het gebruik is.'

Opties Kioti Mechron K9

• Opbergkist onder motorkap
• Zonnedak
• Werklampen
• Handgas
• Beschermplaat onderzijde motor
• Hoofdsteunen (2 stuks)
• Montageplaat voor aanbrengen lier
• Opbouw hydraulische kipset
• Hydraulische kipset met bedieningshendel
• Externe hydrauliek
• Achteruitrijalarm
• Zwaailamp
• Voorruit glas incl. ruitenwisser
• Mistlamp voorzijde (2 stuks)
• Geperforeerde metalen plaat aan achterzijde
• Halve deuren
• Gesloten cabine incl. verwarming
• Spatkapjes bij scharnierpunt van wielophanging (bescherming tegen opspattend vuil)

Het bovenstaande kader vermeldt de vele opties waarmee je de Kioti Mechron K9 kunt uitrusten. De basisuitvoering is dus de eenvoud zelve. Welke opties hebben ze bij DGCC in België gekozen?
Goethals: 'Het demonstratiemodel dat we gebruikten, had geen voorruit. Ik ben blij dat we voor deze optie hebben gekozen, want dat geeft toch enige beschutting in zo'n open cabine. Een gesloten cabine met verwarming zie ik niet als noodzakelijk. We zijn immers voortdurend in beweging en goed gekleed op de weersomstandigheden. We hebben wel gekozen voor de kipset-optie, om de laadbak hydraulisch te kunnen bedienen. Deze Kioto is standaard voorzien van verlichting, maar we hebben twee extra werklampen laten monteren. Dat is uiteraard nodig omdat we er ook 's ochtends vroeg mee werken als het nog donker is.'


De motor

We laten Eric Laenen aan het woord over de technische aspecten van de Kioti Mechron K9, die beschikt over een watergekoelde driecilindermotor met een inhoud van ruim 1.000 cc: 'Die perst er een vermogen uit van 24 pk. Hierbij wordt een CVT-riem toegepast voor de krachtoverbrenging van de motor op de wielen. De brandstoftank heeft een inhoud van 37 liter. Qua aandrijving heeft de versnellingsbak twee groepen. In de laagste positie haalt de tractor een snelheid van 0-19 km/uur, in de hoogste positie is dat 0-40 km/uur. De chauffeur kan kiezen voor twee- of vierwielaandrijving. Uiteraard zit er een sperdifferentieel op de achterwielen en heeft deze Koreaanse machine standaard stuurbekrachtiging. De K9-chauffeur beschikt over hydraulische schijfremmen en een handrem die een remklauw op de schijf bedient. Verder heeft de Kioti Mechron K9 een onafhankelijke wielophanging en een brede wielbasis. Dat geeft hem een ongelooflijke stabiliteit voor een soepele rit over de ruwste terreinen. Scherpe bochten neemt deze transporter vloeiend.' Volgens Laenen is dat te danken aan de korte draaicirkel en de ophanging, wat de chauffeur vloeiende bewegingen oplevert. Als regioleider golftechniek nodigt Laenen belangstellenden uit om kennis te maken met de nieuwe Kioti Mechron K9. Zoals hij zegt: 'Wij dagen u uit voor een proefrit!'


Stoer uiterlijk

Importeur Pols noemt de transporter met zijn drie zitplaatsen een voertuig dat geschikt is voor alle terreinen. De Koreanen bouwden hem volgens een nieuw, ergonomisch ontwerp, waarbij veel rekening is gehouden met de geluids- en trillingsdemping. Zo heeft de machine een dubbele A-arm voor optimale vering, schokbrekers met schroefveer en een stabilisatiearm. De standaarduitvoering Kioti K9 heeft een ROPS-veiligheidsbeugel die is voorzien van vier steunpunten; optioneel zijn halve deuren en een cabine met verwarming. Laenen: 'Deze transporter heeft een volledige wegverlichting. Daarbij ontbreken de achteruitkijkspiegels links en rechts natuurlijk niet. De spiegels zijn inklapbaar, om werken in nauwe ruimtes mogelijk te maken. Voor een prettige werkplek beschikt de bestuurder over een geveerde stoel. Als werktuig heeft deze transporter een hoge bodemvrijheid en hij is uitgerust met een trekbek aan de voorzijde en een trekhaak achter. Een standaard bullbar aan de voorzijde geeft de machine zijn stoere uiterlijk. In de standaarduitvoering oogt de transporter vrij sober, maar de vele, vaak praktische opties zorgen dat je deze Kioti K9 naar eigen wensen en ideeën kunt uitvoeren.'


Kioti Mechron K9, standaarduitvoering *)

Hier in een kader de gegevens uit de Excel-file

Damme Golf & Country Club

De Damme Golf & Country Club is een golfclub met 27 holes. De Championship Course (18 holes) en de President's Nine zijn bekroonde golfbanen. De club heeft een compact course, een 9-holes-par-3, een ideale oefenplaats voor startende golfers. Twee bekende Vlaamse families kochten de club in 1994 met als doel er een topclub van te maken. Het greenkeepersteam streeft onder de bezielende leiding van course manager Marc Vandevijvere uiteraard naar perfectie. De greenkeepers Johnny, Chris, Jonas, Bart, Henk, Axel en Dries laten niets na om de baan in topconditie te brengen en te houden. Laatstgenoemde, Dries Goethals, is nu de assistent-hoofdgreenkeeper; hij is in dienst van de Group Ter Wyndt - Damme (Sijsele, België), die eigenaar is van deze golfbaan.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Groentechniek Holland 2024
woensdag 11 september 2024
t/m zaterdag 14 september 2024
Drie gratis masterclasses 'Grip op de Grasmat'
dinsdag 17 september 2024
t/m woensdag 2 oktober 2024
NGA-golfdag biedt greenkeepers drie opties
dinsdag 8 oktober 2024
t/m dinsdag 8 oktober 2024

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
GIP
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER