Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

De meerwaarde van Loonbedrijf Poldervaart voor de Hooge Rotterdamsche Golfbaan

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Jeroen Poldermans, maandag 21 april 2025
158 sec


Spoorloos vakmanschap

Met een hoogteverschil van 25 meter tussen de laagste en hoogste hole is het onderhoud van de Hooge Rotterdamsche Golfbaan een flinke uitdaging. Na regenval kunnen machines gaan slippen op de natte hellingen, terwijl de hogere delen juist sneller uitdrogen. Toch slaagt Loonbedrijf Poldervaart erin om dankzij de opgebouwde baankennis en speciaal aangepaste machines de 18 holes zo snel te bezanden dat het lijkt alsof ze er nooit zijn geweest.

Poldervaart in actie met drie Verti-Drains
Poldervaart in actie met drie Verti-Drains

'Poldervaart kent onze baan met zijn heuvels en knelpunten. Ik hoef nooit te vragen of ze bepaalde plekken extra willen bezanden of prikken; dat gebeurt vanzelfsprekend.' - Remy de Milde (hoofdgreenkeeper Golfbaan De Hooge Rotterdamsche)

Droogte kun je bijsturen, regen niet

'Het droge voorjaar is voor ons eigenlijk wel prettig', vertelt De Milde. 'We beschikken over een meer als bron, dus we hebben niet snel last van watertekort. Droogte kun je bijsturen, te veel regen niet. Om te anticiperen op een nat voorjaar, bezanden en prikken we meestal in maart. Sinds 2020 doen we bijna al het onderhoud zelf. Bijna, want het bezanden en prikken besteden we uit aan Loonbedrijf Poldervaart. Aan de snelheid die zij leveren, danken we onze continuïteit.'


'Droogte kun je bijsturen, te veel regen niet'

Bezanden, prikken en baggeren

Loonbedrijf Poldervaart verzorgt het bezanden en prikken van de fairways en de drivingrange op de 18 holes tellende thuisbaan van Joris Luiten. Dit gebeurt één keer per jaar. 'We werkten op deze baan met drie Verti-Drain-machines tegelijkertijd. Daarna bezandden we met zandstrooiers. We hebben 800 kuub zand gestrooid met de GKB Sandspreader met brede lagedrukbanden. Op de eerste dag pakten we de eerste negen holes, op dag twee de drivingrange en de tweede negen holes, en op dag drie de uitloop voor de tweede reeks van negen holes. Die snelheid konden we leveren dankzij ons uitgebreide machinepark en onze kennis van de baan', vertelt Leo Poldervaart, mede-eigenaar van Loonbedrijf Poldervaart.
Daarnaast is Poldervaart verantwoordelijk voor het maaien van riet en het klepelen van de slootkanten. Ook worden de omringende sloten gebaggerd wanneer die vervuild zijn.


Leo Poldervaart (rechts) met broer en mede-eigenaar Jaco Poldervaart (links)
Hoofdgreenkeeper Remy de Milde
Bezanden met GKB Sandspreaders

Extra banden tegen spoorvorming

Meedenken met de greenkeeper en het aansturen van machineontwikkeling vormen de meerwaarde die Poldervaart voor golfbanen biedt, vertelt Leo Poldervaart: 'We hebben de Sandspreaders samen met fabrikant GKB ontworpen, gebouwd en doorontwikkeld. Onze input speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van deze machines. Het idee van de extra brede lagedrukbanden onder de wagens, voor een betere drukverdeling en een spoorloze werkwijze, kwam van ons. Ook de positionering van de wielen, iets verder naar achteren, is op ons advies aangepast. Daardoor krijgt de trekker meer kracht, wat van belang is op steile holes. Dit soort inzichten komt voort uit jarenlange ervaring met golfbaanonderhoud. Die ervaring is inmiddels verwerkt in diverse golfbaanmachines. We sleutelen ook zelf aan onze machines om ze tot in detail af te stemmen op het werk. Op het gebied van golfbaanmachinerie vormen wij de schakel tussen de greenkeepers en de machinebouwers.'


Diepgaande baankennis

De Hooge Rotterdamsche Golfbaan kent on-Hollandse hoogteverschillen. De drivingrange ligt op een helling die zo steil is dat Poldervaart er ooit met een trekker af is gegleden. Neerslag maakt de schuine holes gevaarlijk glad, waardoor activiteiten zoals bezanden of prikken soms moeten worden uitgesteld, vertelt De Milde: 'Vorig jaar moesten we het groot onderhoud op de drivingrange vanwege de aanhoudende regen uitstellen tot het najaar. Dit betekent dat de planning sterk afhankelijk is van de weersomstandigheden. Daarnaast verschillen de omstandigheden op de lager gelegen holes van die op de hoger gelegen delen. De baan vereist kennis en ervaring. Poldervaart heeft door de jaren heen zoveel ervaring opgedaan, dat hij bijvoorbeeld weet dat sommige holes van beneden naar boven bewerkt moeten worden. Hij weet precies waar de natte plekken zich bevinden. Dat is de baankennis die Poldervaart meebrengt.'
Leo Poldervaart werkt meestal met hetzelfde team. Hij hoeft zijn collega's dan ook zelden te instrueren, want zij kennen de banen door en door. 'Op nieuwe banen leggen we op basis van bodemgegevens en baanverkenning de knelpunten en risicovolle plekken vast. Vervolgens stellen we samen met de hoofdgreenkeeper het bezandingsschema op.'


'Ze weten precies waar de natte plekken zich bevinden'

Tot in de avondschemering

Remy de Milde herinnert zich de dag dat het team van Poldervaart tot in de avondschemering doorwerkte om de eerste negen holes voor de volgende ochtend weer bespeelbaar te hebben. 'Daardoor konden wij de volgende ochtend de eerste negen holes weer openstellen en hadden zij de tijd om hun materieel naar de volgende serie holes te verplaatsen.'
Dankzij deze flexibele aanpak kunnen de golfers in Rotterdam overdag en 's avonds spelen zonder onderbreking. De combinatie van snelheid, breed inzetbare machinerie en diepgaande baankennis maakt Poldervaart tot een waardevolle operationele partner voor greenkeepers. Met minimale impact op het terrein laat Poldervaart letterlijk en figuurlijk nauwelijks sporen na.



Loonbedrijf Poldervaart
GKB Machines bv
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER