Robots maken klassieke fairwaymaaier overbodig |
|
|
|
 |
| 196 sec |
Husqvarna vormt samenwerking met greenkeepers voor verdere uitrol
De vertrouwde fairwaymaaiers maken de komende jaren massaal plaats voor elektrische robotversies, verwacht Leo Sparla van golfbaanspecialist AHA de Man.
De drie Husqvarna Ceora 546-robotmaaiers op de baan van Golf- & Countryclub Liemeer. V.l.n.r. Mark Camps, Fabian Storm, Leo Sparla en Tim Rolf |
AHA de Man en Husqvarna Nederland vormen een samenwerking die ervoor moet zorgen dat elektrische robotmaaiers de nieuwe standaard worden. De samenwerking volgt na een succesvolle pilot vorig jaar bij Golf- & Countryclub Liemeer. Na een marktverkenning koos de golfbaanaannemer in samenwerking met de club voor Husqvarna. Het initiatief om de mogelijkheden van maairobots te onderzoeken, kwam ook van de golfclub, weet Sparla. Op de baan in het Zuid-Hollandse Nieuwveen werd onder andere de Husqvarna Ceora 546 vorig jaar twee maanden getest. Zelfs bij om de dag maaien houdt deze machine nog tot 50.000 vierkante meter aan gras bij. De bevindingen met de robotmaaiers van Husqvarna waren zo positief, verklaart Sparla, dat de club direct om was en AHA de Man besloot tot genoemde vaste samenwerking met Husqvarna. De ambitie is ook om op de meeste andere banen die de groenaannemer beheert, de traditionele dieselaangedreven en hybride fairwaymaaiers geleidelijk te vervangen door robots van het Zweedse merk.
|
'Greenkeepers kunnen meer tijd besteden aan de kwaliteit van de baan. Het werk wordt daarmee aantrekkelijker'
| |
|
Duurzaam
De inzet van accumaaiers sluit aan bij het beleid van AHA de Man en Golf- & Countryclub Liemeer om het baanonderhoud zo duurzaam mogelijk te maken. Dit betekent onder meer chemievrij beheer, bevordering van biodiversiteit, gebruik van circulaire materialen en het streven naar CO2-reductie. Clubmanager Jantiene Berg noemt de robots, behalve vanuit het oogpunt van verduurzaming, ook een vooruitgang qua comfort. 'Deze machines maken amper geluid. Dat komt goed uit, want golfers houden van rust op de baan.' Van de maaiers, al kruisen die een enkele keer hun pad, hebben ze weinig last, legt greenkeeper Tim Rolf uit, terwijl hij een van de Ceora's demonstreert. Mocht in een uitzonderlijk geval toch een confrontatie dreigen, dan gaan ze die automatisch uit de weg. Er is voor dit doel keuze uit een sensorgestuurde uitwijkmogelijkheid of een eenvoudige stop. Die heeft zijn voorkeur omdat dan het banenpatroon intact blijft. 'De machine gaat achteruit terug en rijdt de baan later opnieuw. Zo wordt het nog niet gemaaide stuk alsnog meegenomen.'
Werk
Dat geen chauffeur nodig is, moeten greenkeepers volgens Sparla niet zien als een bedreiging. 'Het maaien van fairways gebeurt in lange halen. Het is relatief monotoon werk. Wat onze mensen leuk vinden, is vooral het meer specialistische deel van hun werk. De zorg voor de tees, de bunkers, het herkennen van ziektes, van onkruiden. Hier scheelt het ons één medewerker in het hoogseizoen, die voorheen op de fairwaymaaier zat. Toevallig ging die net met pensioen. Zo zijn er nu vijf mensen over.' Met dezelfde bezetting doorgaan noemt hij een optie die in veel gevallen ook financieel rond te rekenen zal zijn. 'Dan kunnen de greenkeepers voortaan meer tijd besteden aan de kwaliteit van de baan.' Dat het werk per saldo leuker wordt, vindt hij belangrijk voor de aantrekkelijkheid van het vak. 'Als je alleen al de omgeving zoals die van hier ziet, weet je gelijk: we hebben een van de mooiste beroepen. Toch wordt het steeds moeilijker om aan voldoende personeel te komen. De mensen moeten het niet zien als een bedreiging. Integendeel. We zijn zuinig op onze mensen; uiteindelijk zijn zij ons kapitaal.'
|
'Als je alleen al de omgeving hier ziet, weet je gelijk: we hebben een van de mooiste beroepen'
| |
|
Programma
Voor de 18 holesbaan van Golf- & Countryclub Liemeer zijn drie Ceora's aangeschaft. Deze verzorgen zelfstandig elk een derde van de in totaal 120.000 vierkante meter aan fairways. Vanaf het laadstation trekken ze de baan op om hun maaiprogramma uit te voeren. En als de accu daaraan toe is, keren ze terug om bij te laden. Zo zijn ze zeven dagen per week, 24 uur per dag operationeel. Een probleem voor robots zijn altijd de openbare wegen die moeten worden gekruist. Ook deze club heeft daarmee te maken. De kortere 9 holes par-3/4 Bovenlandenbaan ligt aan de overkant van een rustige dijkweg. De Ceora's mogen daar alleen overheen onder begeleiding van een medewerker en dat blijkt praktisch ondoenlijk. De oplossing werd gevonden in een tweede laadstation, speciaal voor de Bovenlandenbaan. Hiervoor is speciaal nog een vierde maaier aangeschaft, van een ander type. Omdat het met 9000 vierkante meter een relatief beperkt oppervlak betreft, viel de keus op de Automower 580 L EPOS van Husqvarna. Dat is een kleiner, goedkoper zusje van de Ceora.
Dealers
Directe samenwerking met golfbaanaannemers, zoals nu met AHA de Man op het gebied van pro robotics is ook nieuw voor Husqvarna, verklaart Fabian Storm van Husqvarna. 'De robotmaaiers worden geleverd door onze geselecteerde Husqvarna Pro-partners. Met een aantal landelijk werkende bedrijven in de golfsector zoeken we directe samenwerking. Dat doen we mede omdat in de golfwereld de toepassing van robotmaaiers nog relatief nieuw is. Hun geschiktheid is ruimschoots aangetoond voor voetbalvelden. Maar ook op golfbanen kunnen ze breed worden ingezet; ze zijn geknipt voor het maaien van fairways, semi-rough en rough. We blijven, met een focus op golf, de machines verder ontwikkelen. Meer directe contacten met greenkeepers kunnen ons daarbij helpen.' Hoofdgreenkeeper Mark Camps is bij AHA de Man de begeleider van het robotiseringsproject dat de komende jaren in samenwerking met Husqvarna verder wordt uitgerold. 'We gaan ons niet alleen richten op maaiers,' benadrukt hij, 'maar ook op ander elektrisch gereedschap, van heggenscharen en bosmaaiers tot kettingzagen, en het vlootmanagement dat daarbij hoort.' Sparla: 'Ook daarvoor zijn we het premium partnership voor de lange termijn aangegaan.'
 | Greenkeeper Tim Rolf demonstreert de werking van de maairobot |
|
|
Verlengen
Dat het handjevol fabrikanten van de traditionele fairwaymaaiers al sinds de coronatijd leveringsproblemen heeft, zal de transitie volgens Sparla een flinke duw in de rug geven. 'Nu, na vijf jaar, komt de levering pas weer mondjesmaat op gang. Wij hebben er veel aan gedaan om de levensduur van de machines die we al hadden, te verlengen, maar inmiddels lopen de meeste op hun eind. Die gaan we de komende jaren allemaal vervangen.'
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
Er zijn nog geen reacties. |
Tip de redactie
|