Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Houdbaarheidsdatum Gator-werkpaarden met HD 200 SelectSprayers nog niet bereikt, maar ...

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, vrijdag 14 juli 2023
292 sec


... wat koos AHA de Man, en waarom?

AHA de Man verruilde in het voorjaar van 2023 drie John Deere ProGators met veldspuit voor drie vrijwel identieke machines. Het betreft de John Deere 2030A 4WD Diesel ProGator, die alweer bijna vijftien jaar op de markt is. Bij een dergelijke keuze ligt de conclusie voor de hand dat de gebruiker er goede ervaringen mee heeft!

Ron Bosman, Brad Wainscott en Gerard Schoenaker bij één van de nieuwe spuitcombinaties
Ron Bosman, Brad Wainscott en Gerard Schoenaker bij één van de nieuwe spuitcombinaties

'Gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt.' Zo letterlijk nam golfbaanaannemer AHA de Man dit gezegde nu ook weer niet, want de John Deere 2030A 4WD Diesel ProGators van dit bedrijf functioneerden na tien jaar nog naar behoren. En dat gold ook voor de gemonteerde HD200 spuitinstallaties. De Kraakman-vestiging in het Zeeuwse Wolphaartsdijk leverde dit voorjaar drie nieuwe, identieke John Deere 2030A Gators met HD200-veldspuit aan AHA de Man. De golfbaanaannemer gaat daarmee aan de slag op drie grote golfbanen: Liemeer (27 holes), Bentwoud (36 holes) en Regthuys (27 holes).

Gerard Schoenaker noemt het een combinatie zonder veel toeters en bellen.
Liemeer is dus één van de locaties waar John Deere-dealer Kraakman de combinatie leverde. De oude Gator met spuitinstallatie werd hier voorzien van een laadbak en kreeg daarmee een tweede leven als transporter. Hoofdgreenkeeper Brad Wainscott, machinist Ron Bosman en manager realisatie golf Gerard Schoenaker van AHA de Man praatten de redactie bij over de keuze, volgens hen een combinatie zonder veel toeters en bellen. Schoenaker geeft hieraan zelfs de kwalificatie 'back tot basics'. Hij licht toe: 'We zien in ons bedrijf en bij onze opdrachtgevers dat duurzaamheid en de post energieverbruik van steeds groter belang worden. AHA de Man gebruikt al enkele jaren op al zijn golfbanen TRAXX HVO100 biologische diesel. TRAXX HVO100 (HVO staat voor hydrotreated vegetable oil) is een hernieuwbare diesel op basis van afval- en reststromen, zoals dierlijke vetten. Hierdoor wordt met (TRAXX) HVO100 in vergelijking met fossiele diesel een zeer hoge CO2-reductie bereikt (89 procent). Bij onze keuze hebben ons wat betreft de inruil gericht op de grote drie merken, waarbij de prijs-kwaliteitverhouding de doorslag gaf. Zo'n machine moet minimaal tien jaar meegaan en dat hebben ze bij ons bewezen. Ook de jarenlange ervaring met deze combinatie speelde een belangrijke rol: de combinatie munt uit in betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.'

Hoofdgreenkeeper Brad Wainscott van AHA de Man

Opbouwcombinatie

Hoofdgreenkeeper Wainscott noemt machinist Bosman de chef-kok van de greens en vertelt daarover: 'Bosman bereidt niet alleen de voeding voor dit belangrijke baanonderdeel voor, maar uiteraard ook voor de overige spelgerelateerde baanonderdelen. Hij spuit diverse varianten van primaire en secundaire voedingselementen, spoorelementen, biostimulanten, wetting agents et cetera over de grasmat. Chemie gebruiken we hier bij hoge uitzondering en pas als er geen licht aan het eind van de tunnel meer schijnt. Het jaar 2022 was voor ons een chemievrij jaar, net als 2023 tot nu toe! Samen met Bosman stuur ik het bemestingsplan bij als dat nodig is en tijdens zijn vakanties neem ik het spuiten tijdelijk waar. Ruwweg geven wij de greens jaarlijks dezelfde hoeveelheden primaire en secundaire voedingselementen als de fairways. Bij de greens verdelen we deze, naast de overige producten, over het seizoen in twee wekelijkse giften; de fairways bespuiten we tijdens het seizoen ongeveer eens in de maand.'


'De bodemdrukverdeling is beter dan bij een getrokken veldspuit'

Bosman blijkt vanaf de start van G&CC Liemeer betrokken te zijn geweest bij het onderhoud. Hij maakte zelfs nog een staartje van de aanleg mee, nu circa elf jaar geleden. Hij is heel tevreden met de keuze van AHA de Man voor dezelfde John Deere ProGator met veldspuit waarmee hij al ruim tien jaar werkt op deze golfbaan: 'De bodemdrukverdeling van deze opbouwcombinatie is veel beter dan bij een getrokken veldspuit. Je kunt er ook veel korter mee draaien, maar je moet wel leren er voorzichtig mee om te gaan, ondanks de brede gazonbanden die erop gemonteerd zijn. Het werken met de nieuwe, vrijwel identieke uitvoering voelde voor mij meteen vertrouwd aan. Deze spuitcombinatie is redelijk standaard. Hij werkt niet met gps; dat vind ik als machinist hier ook niet nodig. Ik weet precies waar ik spuiten moet en waar ik, om overlap te voorkomen, een spuitsegment moet afkoppelen. Uiteraard heeft de circa 6 meter brede spuitboom met totaal 13 spuitsegmenten aan weerszijden van de uitklapbare bomen een schuimmarkeur. De toevoer naar de buitenste twee doppen kan ik zowel handmatig als elektrisch afsluiten. Dat verhoogt de bedrijfszekerheid.'

De juiste doppen

De opbouwveldspuitcombinatie is door Bosman klaargezet op de baan. Het vullen van de 750-literwatertank gaat volgens hem altijd gemakkelijk. 'Ik gebruik voor het spuiten hetzelfde oppervlaktewater als voor het beregenen van de fairways', verduidelijkt hij. 'Bij het vullen houdt een grof filter de grote vuilbestanddelen tegen. Om te voorkomen dat de spuitleidingen of -doppen vervuild raken, beschikt de machine ook over twee zelfreinigende filters. Het te spuiten middel gaat in een kleine tank. Voor mij zit deze op een goede reikhoogte. Het vloeibare spuitmiddel wordt geleidelijk uit het tankje gezogen en met een krachtig roersysteem door het water in de tank gemengd.' In combinatie met de diafragmapomp vergemakkelijkt dit roersysteem ook de sproeitankreiniging. De gebruiker van het systeem komt hierdoor nooit in direct contact met de sproeitank. Uit informatie van Wim van Remortele, golfspecialist bij de Kraakman-vestiging in Wolphaartsdijk, blijkt dat deze diafragmapomp een capaciteit heeft van 113,9 liter per minuut. Diafragmapompen leveren een hogere druk dan centrifugaalpompen, maar het volume is lager.


'Het is zo langzamerhand routine geworden'

Bosman vervolgt: 'Onze machine heeft een diafragmapomp. Na het controleren en voordraaien van de juiste doppen ben ik klaar om te spuiten. Het is voor mij zo langzamerhand routine geworden; ik doe dat meestal vroeg in de ochtend en zelden 's avonds. Op de Teejet-spuitcomputer breng ik de gegevens in, zoals de hoeveel spuitvloeistof per hectare en de rijsnelheid die daarbij hoort. Het systeem kent geen dynamische aanpassing. Als ik opeens de rijsnelheid zou verhogen, komt er dus simpelweg minder product op de bodem terecht. Bij de keuze voor de hoeveelheid spuitvloeistof per hectare is het bepalend of het om bladbemesting gaat (300 liter/ha) of om bodembemesting (900 liter/ha). Daartoe moet ik ook de juiste spuitdoppen voor aan de spuitboom kiezen; die zijn uiteraard ook van invloed op de hoeveelheid spuitvloeistof die ik al rijdend kwijtraak. Ik maak overigens veelvuldig gebruik van de lowdrift-doppen.'
Verder is Bosman erg blij met de cabine op zijn nieuwe Gator: 'Die kan ik volledig afsluiten. Het is overigens geen overdrukcabine en hij heeft geen airconditioning. Mocht je er chemie mee willen spuiten, dan moet je dus wel de juiste pbm dragen. Ik draag sowieso altijd gehoorbescherming; dat deed ik ook al op de vorige Gator, die met een ROPS was uitgevoerd. De geluidsbelasting in zo'n cabine is eerlijk gezegd iets hoger; dat komt doordat de cabine als een soort klankkast fungeert.'
Naast de Teejet-bedieningsconsole met screen voor de HD 200 hangt er in de cabine nog een tweede screen dat verband houdt met deze veldspuit. 'Door het Norac-systeem blijft de spuitboom op een ingevoerde, vooraf ingestelde hoogte', verklaart Bosman. 'Hierdoor kan ik de middelen die ik spuit in een optimaal spuitpatroon aanbrengen. Het systeem regelt onafhankelijk en automatisch de hoogte van de hefcilinder door gebruikmaking van sensoren aan de spuitboom. Bij ondulaties blijft hierdoor de juiste afstand van de spuitboom tot de bodem gehandhaafd.'


Onderhoud

Over het onderhoud van de Gator kan Wainscott kort zijn: 'De onderhoudsbeurten voert Kraakman voor ons uit; het dagelijks onderhoud bestaat eventueel uit smeren en het oliepeil controleren. Je moet alle punten uit de BLOKS (brandstof, lucht, olie, koeling en smering, red.) even nalopen.' Over het dagelijks onderhoud aan de veldspuit vertelt Bosman: 'Ik besteed extra veel aandacht aan het reinigen van filters, leidingen en spuitdoppen na het spuiten met het agressieve ijzer. Normaliter bestaat het reinigen van de spuittank uit het vullen van de tank met oppervlaktewater en het bijmengen van een reinigingsmiddel; de machine doet de rest. Net als bij de Gator voert Kraakman het onderhoud aan de HD200-veldspuit uit. Daarnaast gaat de veldspuit eens per twee jaar op de testbank. Daarmee controleren we of de afgifte van de spuitvloeistof nog steeds conform de kwalificaties is en of er geen afwijkingen zijn aan het spuitbeeld.'


Machinist Ron Bosman is erg blij met de cabine die hij nu heeft.

De ProGator

De John Deere 2030A 4WD Diesel ProGator is alweer bijna vijftien jaar op de markt. Met dit heavy-duty utility vehicle, een transporter voor het zware werk, kun je naast het verzamelen van vuil zelfs spuiten en topdressen. Gebruikers roemen de prettige besturing. Dit dankzij de stuurbekrachtiging en de kleine draaicirkel, zelfs met de maximale draaglast. Het optionele Ezylift PG 850-systeem, dat gebruikmaakt van een elektrische lier en een elektrohydraulisch hefframe, maken het in- en uitladen van voorwerpen op het laadplateau gemakkelijk. Denk daarbij aan kleine pallets, zoden voor bunkeraankleding of plaggenstekers en meer. Het systeem heft voorwerpen tot 385 kg.
Max. snelheid: 30,7 km/uur
Vermogen bij 3200 rpm: 18,4 kW / 24,7 pk
Cilinderinhoud: 1115 cc
Gewicht (ROPS-uitvoering): 2.841 kg
Laadvermogen: 907 kg
Trekvermogen: 680 kg
Versnellingen: 5 voor- en 1 achterwaarts
Beremming voor en achter: Hydraulisch bediende schijfremmen
Optioneel laadsysteem: Ezylift PG 850-systeem

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Nationaal Golfcongres 2025
dinsdag 4 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER