Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Hooge Rotterdamsche neemt onderhoud in eigen beheer en leaset indrukwekkend machinepark

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Mischa Bijenhof, vrijdag 20 november 2020
266 sec


'Alles hagelnieuw, wie wil dat nou niet?'

Greenkeeper Remy de Milde van De Hooge Rotterdamsche mag niet klagen. Sinds hij in dienst kwam bij zijn werkgever, doet de Hooge Rotterdamse het baanonderhoud weer zelf. Dat betekent de komst van een gloednieuw machinepark. 'Zoiets maak je niet vaak mee.'


De Hooge Rotterdamsche is een achttienholesgolfbaan die is aangelegd op een heuvelrug bij Bergschenhoek, even ten noorden van Rotterdam. De baan werd aangelegd in 1989 en heette toen De Hooge Bergsche. In 2014 kregen de baan en bijbehorende vereniging de naam De Hooge Rotterdamsche. Het baanonderhoud werd al die jaren uitbesteed aan een aannemer. Aanvankelijk was dat AHA de Man, later nam De Enk het onderhoud over. De verbindende schakel tussen deze partijen is Remy de Milde, die als hoofdgreenkeeper op De Hooge Rotterdamse voor beide aannemers werkte. Toen de baan vorig jaar het onderhoud in eigen beheer ging doen, was De Milde dan ook de aangewezen man. Samen met David Cox, een Engelse greenkeeper met ervaring op golfbanen in heel Europa en Amerika, vormt hij het management baanonderhoud. Cox is eveneens afkomstig van De Enk.

'Het was vanaf het begin duidelijk dat er niet bezuinigd zou worden op het machinepark', vertelt De Milde. 'De Hooge Rotterdamsche is een moeilijke baan met veel hoogteverschil. De rough groeit hard, er ligt veel blad op de baan. Dat speelde allemaal mee bij de keuze voor de leverancier van ons machinepark.' Heel lang hoefden De Milde en collega Cox er trouwens ook weer niet over na te denken. 'Bij De Enk werkten wij al met machines van Toro; die kenden we dus al goed en zij hadden onze voorkeur. Toch wilden we ons zorgvuldig oriënteren en daarom zijn we ook gaan kijken bij Jacobsen en John Deere. De keus viel al snel op Toro. Niet alleen vanwege de kwaliteit van de machines, maar ook vanwege de prijs en, niet het minst, de service en de onderhoudscontracten.' Er werd bij Toro-importeur Jean Heybroek een indrukwekkend machinepark geleased (zie kader voor details). De Milde: 'Het lijkt overdadig, maar als je het goed wilt doen, heb je dit echt allemaal nodig.'

'Nu we onze eigen mensen gebruiken, zijn we veel flexibeler'

Emelten

Zo begon De Hooge Rotterdamse in januari 2020 aan een nieuw hoofdstuk in zijn bestaan. Baanmanager Marie-José Heshusius spreekt van 'een groot succes'. 'We kunnen nu wel vaststellen dat het de juiste keuze is geweest. Het grootste voordeel is het aansturen van je eigen personeel. Een aannemer doet wat er in het contract staat, niet meer en niet minder. Dat is ook logisch, maar niet altijd handig. Wil je iets extra's, dan krijg je daar een factuur van. Nu we onze eigen mensen gebruiken, zijn we veel flexibeler. We kijken voortdurend wat er nodig is en anticiperen daarop. Wat is nu belangrijk en wat kan even wachten? Het resultaat is al zichtbaar: de kwaliteit van de greens is verbeterd.'


Heshusius is er trots op dat De Hooge Rotterdamsche voor het eerst in zijn bestaan volledig vrij is van chemische bestrijdingsmiddelen. 'Die probeerden we al zo min mogelijk te gebruiken, maar ook daar heb je minder inspraak in als je het onderhoud door een aannemer laat doen. Nu gebruiken we alleen nog maar natuurlijke bestrijdingsmiddelen. Dat was al lange tijd een wens van ons.' Het is een proces van trial-and-error, geeft Heshusius toe. In samenwerking met Koppert Biological Systems uit Berkel en Rodenrijs zoekt De Hooge Rotterdamsche naar manieren om ziektes en plagen te bestrijden. Op twee holes wordt nu gewerkt om emelten te bestrijden met behulp van aaltjes. Deze parasitaire wormen, die niet met het blote oog zichtbaar zijn, komen van nature in de bodem voor, maar zijn ook goed te kweken. Door ze in grote hoeveelheden in de grond te spuiten - denk aan miljoenen tegelijk - kunnen emelten worden bestreden. Heshusius: 'Het is even experimenteren om te bepalen hoe dat het beste gaat, maar Koppert heeft daarvoor veel kennis in huis. Ook een schimmelziekte als dollarspot is goed te bestrijden zonder chemische middelen. Al merk je wel dat de greens reageren op het uitblijven van deze middelen: je hebt ze als het ware jarenlang een pijnstiller toegediend en nu krijgen ze die niet meer.' Het is duidelijk dat Heshusius trots is op de nieuwe aanpak. 'Het is interessant en leerzaam en met de juiste mensen en machines kun je er veel eer uit halen. Uiteindelijk telt alleen het resultaat en tot nu toe laten die zien dat we het goed hebben aangepakt.'

Nauwer betrokken

Greenkeeper Remy de Milde is eveneens tevreden over de nieuwe werkwijze. 'Hoewel ik in dienst van een aannemer al langer op De Hooge Rotterdamsche werk, voel ik me als vaste greenkeeper toch nauwer betrokken bij de baan. Wat natuurlijk ook bijdraagt aan het werkplezier, is dat ik met allemaal hagelnieuwe machines mag werken. Dat is echt uitzonderlijk: je maakt vrijwel nooit mee dat een golfbaan in één keer al zijn machines vervangt. Het werkt heerlijk.'


Het vlaggenschip van de nieuwe vloot is ongetwijfeld de Toro Greensmaster eTriFlex 3360. De Hooge Rotterdamsche nam er liefst drie stuks van af. Door gebruik van hybridetechnologie is deze maaier uitzonderlijk stil. Bijzonder aan de eTriFlex 3360 is dat alle hydraulica is vervangen door elektronica, waardoor er geen risico meer is op lekkage. Speciaal voor het hoogteverschil op De Hooge Rotterdamsche zijn twee van de drie maaiers uitgerust met extra aandrijving op het achterwiel. De Milde: 'Het is hier op sommige stukken zo heuvelachtig dat je met de normale tweewielaandrijving niet omhoog komt. Wij hebben er daarom voor gekozen op twee machines een extra elektromotor op het achterwiel te zetten. Dat is een optionele extra van Toro. Maar het grootste voordeel is dat ze zo lekker stil zijn. De maaiers draaien elektrisch; er is een kleine benzinemotor die de batterijen oplaadt en ook de wielen worden aangedreven door een elektromotor. Je kunt eventueel ook een klein stukje volledig elektrisch rijden, als er bijvoorbeeld een speler vlak bij de maaier is of wanneer je de machine in de schuur een stukje wilt verplaatsen.' Een andere noviteit is het RDS-systeem, ofwel radius dependent speed. Dit zorgt ervoor dat de snelheid van zowel de maaiunits als de wielen wordt aangepast aan de stuuruitslag, wat beschadigingen aan het gras bij het maken van een scherpe bocht voorkomt.

'De Hooge Rotterdamsche is een moeilijke baan met veel hoogteverschil'

De omschakeling van uitbesteden naar eigen beheer zorgt volgens De Milde voor een bijzondere werksfeer. 'Je bent echt samen met iets bezig; dat voel je op de club. Het werkt prettiger dan voorheen: de lijnen zijn korter, we kunnen flexibeler zijn en zitten niet vast aan schema's en tijden.' Dat maakt het volgens de greenkeeper ook rendabel om een dergelijke investering te doen. 'Natuurlijk staan sommige machines veel stil, maar je hebt ze wel nodig en je wilt ze gebruiken op een moment dat het jou uitkomt. Aannemers maken planningen waarbij elke machine zo efficiënt mogelijk wordt ingezet, maar dat betekent wel dat je er meestal niet op korte termijn over kunt beschikken. Zo hebben we bijvoorbeeld een Multipro-spuitmachine die we gemiddeld eens in de veertien dagen gebruiken. Maar als de omstandigheden erom vragen, is het wel zo prettig dat je kunt besluiten om hem op dat moment in te zetten, zonder dat je moet wachten op de beschikbaarheid van een aannemer.' Deze spuit past trouwens ook in de nieuwe biologische strategie van De Hooge Rotterdamsche: hij wordt gebruikt om organische meststoffen toe te dienen. 'Ik vind het zelf ook veel prettiger om niet meer met chemicaliën te werken', zegt De Milde.

Verlanglijstje

Het machinepark dat De Hooge Rotterdamsche afnam bij Toro-importeur Jean Heybroek liegt er niet om. In vogelvlucht:
3x Greensmaster eTriFlex 3360, inclusief verticuteerunits
2x Reelmaster 5010-H-fairwaymaaier
1x Groundsmaster 4500-roughmaaier 5-deks
1x Groundsmaster 3500-roughmaaier 3-deks
1x Sand Pro 5040-bunkerhark
1x Greenspro 1260-greensroller
1x Workman HDX-transporter
1x Multipro 1750-spuitmachine
1x Nimos-kipper 3,5 ton
2x Kubota-tractor
1x Amazone GHS Drive 1500-maaier en -verticuteermachine
1x Procore 648-topbeluchter
1x Proforce-getrokken bladblazer
1 x Vicon PS 335-pendelstrooier
1x Delta-draincleaner
1x Propass 200-bezander

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Nationaal Golfcongres 2025
dinsdag 4 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER