Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Onderzoekers: inheemse nematoden kunnen schadelijke insecten in grasvelden effectief bestrijden

NIEUWS
BODEM & BODEMBIOLOGIE
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Wijnand Meijboom, woensdag 8 mei 2024
40 sec

Onderzoekers van Rutgers University hebben een veelbelovende strategie ontwikkeld voor de langdurige bestrijding van schadelijke insecten in grasvelden, specifiek op golfbanen.

Nematoden-injector (Foto: archief NWST)

De studie, uitgevoerd op twee golfbanen in New Jersey, toont aan dat mengsels van inheems geïsoleerde entomopathogene nematoden (EPN's), waaronder de soorten Steinernema carpocapsae en Heterorhabditis bacteriophora, meerdere jaren een effectieve onderdrukking kunnen bieden tegen een scala aan insectenplagen, waaronder de blauwgraskever en witte larven.

Significante reductie

In het vroege zomerseizoen van 2020 werden deze nematoden toegepast en gevolgd tot oktober 2022. De behandelingen toonden aanvankelijk een toename in de populaties van EPN's en een significante reductie van verschillende insectenplagen. De combinatiebehandeling verminderde larven van de blauwgraskever met 59% en volwassen exemplaren met 74%. Ook werden significante dalingen waargenomen bij witte larven en andere grasveldinsecten, zoals sod webworms en snijwormen.

Milieuvriendelijk

Deze bevindingen suggereren dat de toepassing van vers geïsoleerde EPN-mixen een haalbare methode kan zijn voor langdurige plaagonderdrukking in grasvelden, maar mogelijk is een periodieke extra toediening vereist. Dit onderzoek biedt een milieuvriendelijk alternatief voor traditionele insecticiden en kan bijdragen aan duurzamer groenbeheer op golfbanen en andere groenvoorzieningen.

Het onderzoek is gepubliceerd in Journal of Invertebrate Pathology. De auteurs zijn Albrecht M. Koppenhöfer en Ana Luiza Sousa.

Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd.   LOGIN   of maak gratis een account aan.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

Tip de redactie