Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Van oranje-rood naar rood

ARTIKEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Broer de Boer, dinsdag 16 juli 2019
297 sec


Golfbaan Sluispolder klimaatproof mede dankzij Toro-materieel

Eén van de oudste golfbanen in het noorden van Noord-Holland nam recentelijke een compleet nieuw machinepark af van Toro. Manager Renate Roeleveld verbindt de grote investering in meer dan tien machines direct aan hun masterplan golfbaanonderhoud.

Line up van het machinepark van Golfbaan Sluispolder
Line up van het machinepark van Golfbaan Sluispolder

De commerciële polderbaan, waarvan de aanleg startte in 1982, werd deels gebouwd op veengrond met kleidek. Daarom laat de baan zich ondanks de ligging dicht bij zee absoluut niet met een linksbaan vergelijken. De aanleg en de uitbreidingen in 1991 gebeurden met de technieken en inzichten van toen: gewoon op boerenland. Dat betekende dat er recentelijk nadrukkelijk naar de waterhuishouding in en rondom de baan gekeken moest worden. Manager Renate Roeleveld: 'We zijn een biologische baan, net achter de duinenrij bij Alkmaar/Bergen. Mede gezien de verwachte ontwikkelingen in het klimaat, met meer en heftiger buien, willen we toekomstbestendig worden. Onze baan was altijd al vrij vochtig, want we zitten ten slotte in een polder. Om die reden hebben we nu alle waterstromen goed in beeld gebracht. Dat is gedaan door onze hoofdgreenkeeper Ed Voogt en één van onze leden, Wim van Polanen, die voor het Hoogheemraadschap heeft gewerkt. Voor een betere afwatering in de toekomst wordt een aantal duikers in de baan fors vergroot, zoals die richting de A7.'

'We willen toekomstbestendig worden'

Renate vervolgt: 'Het opgezette masterplan bevatte dit jaar onder meer het strooien van 50 ton calcium om de waterdoorlaatbaarheid te vergroten doordat er meer ruimte tussen de kleiplaatjes komt. Daarna volgde een gift van 8 ton Humeo. Met dat laatste en met de nieuwe machines die we hebben aangeschaft willen we de vervilting een halt toeroepen. Een Procure-beluchter voor tees en greens ontbreekt dan ook niet in het nieuwe machinepark.' Hoofdgreenkeeper Ed Voogt vult aan: 'Er was natuurlijk al gedraineerd op deze Dudok/Rijks-baan. Maar we zijn verder gegaan. Dit jaar bijvoorbeeld hebben we de fairways bezand met 1.000 kub zand voor verschraling en verbetering van de doorlatendheid, en deze herfst staat voor de achttien fairways nog een schudbeluchting op het programma.' Dat zal door derden worden uitgevoerd.

Renate Roeleveld en Ed Voogt
Renate Roeleveld en Ed Voogt

Machinepark

'Het machinepark van Sluispolder was al oranje-rood', vertelt Renate met een lach. 'Maar het verbeteren van het machinepark vormde ook een belangrijk onderdeel van ons masterplan. We hebben samen met Jean Heybroek de status van alle machines op een rijtje gezet. Op basis daarvan hebben we besloten alles in te ruilen, met uitzondering van twee Toro-handgreenmaaiers, een transporter en onze ballenraper. Eind mei jongstleden was de omwisseling een feit.' Zoals bekend verondersteld mag worden, gaan investeringen op een commerciële golfbaan er vaak wat anders aan toe dan op een verenigingsgolfbaan: 'Bij ons geldt niet de boekhoudkundige levensduur of het aantal draaiuren als inruilcriterium, maar meer de economische levensduur. We ruilen dus niet standaard in na bijvoorbeeld 4.500 bedrijfsuren, maar kijken naar de bruikbaarheid en de onderhoudskosten. We proberen er zo lang mee te werken als mogelijk en verantwoord is. Met de keuze die we nu gemaakt hebben, proberen we ook qua onderhoudskosten een slag te maken met de Toro's. Met de investering in één keer bij dezelfde leverancier kunnen we nu ook eens voor de troepen uit lopen. De verwachte veranderingen in weersomstandigheden zijn immers meer en heftiger buien. Als commerciële golfbaan willen we altijd goed bespeelbaar zijn. Ook moet er tijdens de winter doorgespeeld kunnen worden.'


'We ruilen dus niet standaard in na bijvoorbeeld 4.500 bedrijfsuren'

De commerciële golfbaan heeft anno 2019 dus niet aan poetsen en oplappen van het machinepark gedaan, maar de aanpak bepaald op basis van een nulmeting van de status. Efficiënter werken stond voorop. Ed Voogt motiveert de keuze voor Toro: 'Vooral het minimale aantal smeernippels op de fairway en greenmaaiers gaf de doorslag. Dat maakt ze gebruiksvriendelijker. Maar onze ervaring met Toro, de grote organisatie die achter de machines staat, de betrouwbaarheid en de vaak hoge restwaarde van Toro-materieel speelden ook een rol bij onze keuze.' De kooien van de nieuwe Toro 5010 E die Golfbaan Sluispolder op fairways inzet, worden elektrisch aangedreven. Ed: 'Aan het eind van het seizoen zullen we zeker kijken hoeveel fossiele brandstof ons dat heeft bespaard. De tees en greens maaien we voortaan met de conventioneel aangedreven 3400 D triflex-maaier.' Met de Toro Pro Core-beluchter en de raker kan efficiënt en netjes worden geprikt en kan de zandbodem van de bunkers worden onderhouden.

Vooral het minimale aantal smeernippels gaf de doorslag

Spuitmachine

Opvallend voor deze biologische baan is de investering in een Multi Pro 5800-spuitmachine, terwijl er sprake is van een minimale toepassing van pesticiden op deze baan. Dit is het paradepaardje van de baan. Met deze hydraulische spuitmachine met eigen aandrijving, uitgerust met het Excelarate™ Rate Control System, kan Ed Voogt uiterst nauwkeurig en volledig geautomatiseerd spuiten: 'De keuze voor de 5800 hebben we met het oog op de toekomst gemaakt. Wij werkten op Golfbaan Sluispolder al met vloeibare meststoffen. Daarmee minimaliseren we het gebruik van meststoffen op onze baan. Je zit dichter op de behoefte van de grasplant op de greens en fairways en je krijgt een continue groei. In tegenstelling tot traditionele meststoffen, die je op de grond geeft, waarbij je niet weet wat er uitspoelt bij heftige regenbuien, weten we dit met vloeibare meststoffen wel. We spuiten wanneer het mogelijk is en daardoor worden de meststoffen beter opgenomen en benut. Ook al werken we met biologische meststoffen, ons doel is zo min mogelijk risico op uitspoeling.'


Onderhoud

Hoe gebeurt het reguliere dagelijkse onderhoud van het nieuwe Toro-machinepark? Hierover zegt Ed Voogd: 'De gebruiker is hiervoor verantwoordelijk, met als ezelsbruggetje de term "blok": brandstof, lucht, olie, koeling. Daarbij wordt het beperkte aantal noodzakelijk te smeren nippels natuurlijk niet overgeslagen. Het groot onderhoud gebeurt voortaan contractueel op basis van een vastgesteld aantal draaiuren door dealer Meij de Bie in Hoofddorp. Eerder gingen de machines standaard tijdens het winterseizoen in groot onderhoud, ongeacht het aantal draaiuren. Dan werden ook de maaikooien geslepen. 'Het backlappen gedurende het maaiseizoen doe ik meestal zelf', vertelt Ed. 'En dat doe ik zodra het maaibeeld begint af te nemen. Scherpe messen verminderen ook de kans op infectie van het gras met schimmels.' De sensor waarmee Toro de gebruiksstatus van de machines kan uitlezen, is op de machines van Golfbaan Sluispolder - nog - niet aangebracht. 'Daar is tijdens de presentatie van Jean Heybroek zeker aandacht aan besteed. Het is een tool waarmee de onderhoudsmonteur op basis van het aantal draaiuren geautomatiseerd ook de juiste onderdelen meeneemt', zegt Ed.


Investeren

Zoals reeds vermeld, is Golfbaan Sluispolder een commerciële baan. De goedkeuring van de eigenaar om flink te investeren in een totaal nieuw, toekomstbestendig machinepark was eigenlijk vrij gemakkelijk rond. Renate Roeleveld: 'Maar men moet zich realiseren dat dit niet losstaat van de investeringen in de bodem van de baan voor ontwatering en afwatering. Mede gezien het aantal golfbanen dat er de laatste decennia bij gekomen is in het noorden van Noord Holland, zijn verbeteringen nodig om onze baan ook voor de toekomst aantrekkelijk te houden voor golfers.' Daarvan was volgens Renate ook de eigenaar zeker overtuigd: 'De grootste gebruiker is een gezellige vereniging, de Noordhollandse Golfclub, maar er zijn jaarlijks ook duizenden greenfeespelers die hier met regelmaat spelen. Golfbaan Sluispolder kon qua waterhuishouding en viltbeheersing wel een upgrade gebruiken om hem supergoed te maken. De later aangelegde holes hier zijn volgens nieuwere technieken ontworpen. Ze zijn droger en beschikken al over een betere bodemkwaliteit en ondergrond.'


De investering

Waarom ligt een investering als deze in een machinepark bij een commerciële baan anders dan bij een reguliere verenigingsgolfbaan? Hierover zegt Renate Roeleveld, sinds het jaar 2000 werkzaam in dit vak: 'Ik doel hierbij vooral op het financiële plaatje. In tegenstelling tot verenigingsbanen kennen wij geen grote groep vrijwilligers die klussen op of rond de baan voor hun rekening nemen. Wij betalen alle "Sluisies" (Sluispolder-medewerkers, red.), zoals ik ze noem, voor hun werk. Het baanonderhoud doen we zelf met momenteel zes greenkeepers. Daardoor is het financiële plaatje van een golfbaan als de onze anders dan bij een verenigingsbaan. Er zijn banen die het lidmaatschapsgeld meer direct aan het baanonderhoud en het materieel besteden. Hun loonkosten zijn lager en de afschrijving is ook vaak een ander verhaal. Dat maakt dat wij moeten kiezen welk onderdeel van de onderneming of de baan voorrang krijgt. Zo staan er bij Sluispolder ook nog investeringen in de keuken, het meubilair en de kleedkamers op mijn verlanglijstje. Het stopt gelukkig nooit; we zullen altijd blijven investeren om het zo plezierig mogelijk te maken voor al onze gasten.'


Golfbaan Sluispolder in Alkmaar is een commerciële golfbaan. De golfbaan heeft 27 holes, een 18-holes-championship course en een 9-holes-par-3-baan. Deze werden aangelegd onder architectuur van Joan Dudok van Heel en Alan Rijks. De baan telt 60 hectare. Het baanonderhoud, uitgevoerd met zes greenkeepers, wordt sinds juni 2019 gedaan door machines uitsluitend afkomstig van The Toro Company, bestaande uit:
2 Toro-handgreenmaaiers (type 1000)
2 Reelmasters 5010 E (fairwaymaaiers)
2 3400 D triflex (green- en teemaaiers)
1 Roughmaaier 4000 (3,3 meter)
1 ProCore 648-beluchter (walkbehind)
1 Sand Pro 5040 (bunkerrake)
1 Multi Pro 5800 (spuitmachine)
1 HDX-transporter
1 MDX-transporter

LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Nationaal Golfcongres 2025
dinsdag 4 februari 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER