| |||||||||||
Deze keer werd er een bezoek gebracht aan Rotterdam, de stad die werkt aan het slim combineren van functies op daken. Groene daken voor biodiversiteit, gele daken wekken energie op, rode daken vormen een ontmoetingsplaats en blauwe daken houden water vast. Deelnemers hoorden over de ontwikkelingen rondom de Dakakker: het ontstaan en rol die het vervult binnen educatie (scholen maken mezenbollen en bijenhotels). Naast een verdienmodel wordt gewerkt aan een verdeelmodel en een beheermodel. Bij het Hofboge-tracé blijkt horeca als launching customer te werken voor groene daken; via het terras hebben ze een commerciële meerwaarde. Deelnemers maakten een groepsfoto op het oudste groene dak in Rotterdam: dat van het Groothandelsgebouw. Waterschappen, verzekeraars, marktpartijen en kennisinstellingen kijken samen naar een nieuw maatschappelijk verdienmodel. Tijdens de bijeenkomst van 3 september werden vijf geformuleerde verdien-ideeën verder uitgewerkt. Hieronder een overzicht. Differentiatie belastingen (Rioolheffing, waterschapsbelasting, OZB, leges) Essentie: Partijen met een groen dak zorgen voor baten op het gebied van hemelwater(berging) en/of ecosysteemversterking. Zij worden beloond via een korting op gebouwgerelateerde belastingen. Op die manier verdienen zij samen met lokale overheden aan de voordelen. Update: De juridische ruimte is er voor rioolheffing, blijkt uit praktijk in ook in Haaksbergen. Via het Impactproject DPRA over Differentiatie belastingen voor klimaatadaptieve gebouwen werkt de werkgroep aan de juridische en financiële aspecten van differentiatie. Nieuw is de mogelijkheid om te stimuleren via het schrappen van leges op groene plannen, een primeur bij Green Deal deelnemer Enschede. Waterschade preventie en verzekeren Essentie: Partijen met een groen dak zorgen voor baten op het gebied van hemelwater(berging) en/of ecosysteemversterking. Zij kunnen beloond worden via een korting op gebouwgerelateerde verzekeringen. Op die manier verdienen particulieren samen met verzekeraars aan de voordelen. Gemeenten zijn verzekerd voor aansprakelijkheid. Verzekeraars kunnen via deze relatie gemeenten aanspreken op hun klimaatadaptatiebeleid. Update: Werken aan Big Data om bewustzijn rond toenemende schade bij klimaatverandering te vergroten, en schadeafwikkeling te bespoedigen. Komende periode onderzoek doen naar scenario's: wat betekent waterschade voor maatschappelijke (vermeende) kosten/baten, en deze koppelen aan MKBA (maatschappelijk en commercieel). Gebouwlabels (BREEAM en GPR) Essentie: Waarde voor water en biodiversiteit aantoonbaar maken in gebouwlabels. Samen van knelpunt naar kans (van onvoldoende punten voor water en biodiversiteitswaarde van groene daken naar voldoende punten). Update: Naast Het biodiverse dak binnen BREEAM en Het groenblauwe dak en BREEAM is er nu ook Biodiversiteit middels biodivers dak met waterbuffering binnen GPR. De werkgroep werkt aan betere waardering van waterberging en biodiversiteit op daken in gebouwlabels. Daarnaast samenwerking met de ontwikkeling van het Groen-Blauw waterlabel dat Nelen &Schuurmans met Amsterdam Rainproof en een aantal gemeenten ontwikkelt voor gebouwen. Ecosysteemherstel Essentie: Kansen voor groene daken in kaart brengen, daken bundelen voor gebiedsgerichte aanpak en aantrekkelijk maken voor projectontwikkelaars en grotere investeerders. Zodoende een nieuwe markt in kaart brengen en in beweging brengen. Update: Duidelijke koers van compensatie naar denken in herstel van ecosystemen. En integratie van twee huidige schijnbare tegenpolen natuur en bouw via het concept natuurinclusief bouwen. Aanhaken bij bijvoorbeeld Nul-Op-de-Meter woningen en hiervoor standaard en prefab groen dak oplossingen ontwikkelen. Bijvoorbeeld voor vijftigpluswoningen van woningbouwcorporaties. Daarnaast onderzoek naar (standaard) oplossingen voor biodiversiteit op daken. Mindset Essentie: Bewustwording van voordelen van groene daken. Kennis hierover vergroten en verspreiden, via een onafhankelijke website met voorbeelden. Samen met projectontwikkelaars van knelpunt naar kans, van een geringe mindset naar goede mindset. Update: Het duurzame daken platform wil de onafhankelijke website publiceren bij de Rotterdamse dakendagen, juni 2016. De marketing van groene daken dient te verleiden, bijvoorbeeld met een optie om online je eigen dak samen te stellen, zie ook www.Garden2b.nl. Voor de kansenkaart aansluiting zoeken bij de AtlasNatuurlijkKapitaal (ANK), met Rotterdam als pilot en Melbourne als voorbeeld. In de tweede helft van januari wordt het definitieve eindrapport gepresenteerd, met onder andere een plan van aanpak en concepttekst. Hiermee kunnen partijen binnen hun organisatie polsen of en hoe ze meedoen in het vervolg. In fase 2 worden genoemde verdienmodellen verder uitgewerkt. Bij het tekenen voor deze fase is het ook mogelijk om aan te sluiten als nieuwe partner. Vorig jaar tekenden verschillende partijen, onder wie de Leven op Daken, VHG, BTL Nederland, Van der Tol Hoveniers, Zinco Benelux en staatssecretaris Sharon Dijksma de Green Deal Groene Daken. De partijen gaven hiermee aan zich te willen inspannen om belemmeringen bij het aanleggen van groene daken om te zetten in een stimulans. Dit omdat vegetatiedaken de leefbaarheid van steden ten goede komen en bijdragen aan een betere waterhuishouding. Het plan van aanpak en de eerdere nieuwsflitsen zijn te vinden op de website van initiatiefnemer Leven op Daken.
Tip de redactie
|
|