De Witte Smid ziet kansen voor afzetcontainersysteem in hovenierssector |
|
|
|
|
 |
| 219 sec |
Wico-dubbeldoelaanhangwagen
Er is nu een afzetcontainersysteem verkrijgbaar dat interessant is voor hoveniers. Compleet met een speciaal ontworpen aanhangwagen kunnen hoveniersbedrijven van enige omvang hiermee een behoorlijke efficiëntieslag maken. De redactie sprak hierover met Jordi Krikkink en belicht deze toepassing in dit artikel.
Jordi Krikkink werd vijf jaar geleden bedrijfsleider van De Witte Smid in Raalte. Dit is één van de vijf vestigingen van deze specialist op het gebied van aanhangwagens. In deze vestiging vindt ook de speciaalbouw plaats van trucks en andere (soms interne) transportmiddelen. Daarnaast produceert de onderneming hier eigen aanhangwagens onder het merk Wico. Deze afkorting staat voor 'Witte Smid-constructie'. In 2024 startte de divisie Speciaalbouw onder de vlag van dit merk de productie van een afzetcontainersysteem. Dat gebeurde op basis van een vraag van een Oost-Nederlands bouwbedrijf.
|
|
In 2024 werd gestart met de bouw van dit afzetcontainersysteem
| |
|
Krikkink, die een hoofdrol speelt in de engineering bij Speciaalbouw, vertelt: 'Met dit afzetcontainersysteem kunnen hoveniers hun aanhangwagen een dubbelfunctie geven. Met de werkbus en aanhangwagen kun je namelijk zowel manschappen en materieel als maaiers, heggenscharen, bladblazers en kettingzagen naar een klus rijden. Als de medewerkers de container bijvoorbeeld met houtsnippers hebben gevuld, kan deze alvast gelost worden, terwijl een lege afzetcontainer wordt achtergelaten. Zo kan één medewerker meerdere werkploegen ondersteunen, wat zeer efficiënt werkt voor een hoveniers- of een stratenmakersbedrijf. Bovendien is dit een contactmoment met de werkploeg en/of de opdrachtgever.'
 | | De hydraulisch bedienbare steunpoot |
|
|
Drie maten
Ook stratenmakers en bouwbedrijven kunnen hun voordeel doen met deze nieuwe ontwikkeling van Wico, volgens Krikkink: 'Zo'n afzetcontainer kun je 's ochtends bijvoorbeeld beladen met kraanbenodigdheden, tuinhout, beschoeiingsdelen, stenen, zand of een betonmolen. Zelfs het afzetten van kozijnbokken in een renovatiewijk is mogelijk. De verzinkte afzetcontainers zijn leverbaar in drie maten: 280 x 180 cm, 300 x 180 cm en 400 x 180 cm. Bij plaatsing nemen ze op de werkplek slechts een beperkte ruimte in.' Het laden van volle containers op de speciale aanhangwagen gaat volgens Krikkink heel gemakkelijk. Je haakt de vaste lier op de aanhangwagen aan de container. Je zet de auto in de vrijloop, kipt het frame met gebruikmaking van de hefcilinder en liert vervolgens de container via een slede op het aanhangerframe.
|
|
'Je liert de container via een slede op het aanhangerframe'
| |
|
Krikkink licht toe: 'Zodra die container met één zijde op de grond staat, verplaatst het kippende frame zich onder de container. Dit gebeurt allemaal elektro-hydraulisch. De accu hiervoor staat in de bak op de V-dissel en de schakelaars bevinden zich voor op de aanhangwagen. Op onze meest luxe uitvoering kun je hiervoor ook de afstandsbediening gebruiken. Daarmee kun je eveneens de robuuste steunpoot bedienen; ook die functioneert net als de hefcilinder met een dubbelzijdig werkende cilinder. Deze aanhangwagen werkt dus autonoom, maar hij rijdt niet autonoom! Ons advies is om hierbij te kiezen voor een tweeassige aanhangwagen. Bij de afzetcontainers met de grootste afmetingen adviseren we een aanhangwagen met drie assen. In alle gevallen bedraagt de maximale laadlast - inclusief aanhanger - 3.500 kilo.'
 | | De slede schuift over acht dikke, gelagerde stalen rollen. |
|
|
Speciaalbouw
Wat verstaat Krikkink eigenlijk nog meer onder 'speciaalbouw' bij De Witte Smid? Klanten die zich tijdens ons gesprek bij de balie in Raalte melden, maken dat duidelijk. Eén klant wil onder een nieuw aan te schaffen aanhangwagen met verlaagde laadvloer beslist een ander type as. De betreffende fabrikant kan hieraan niet voldoen. Krikkink heeft eerder telefonisch met de klant besproken welke assen er op de markt zijn. Ook de mogelijkheden en moeilijkheden in verband met een lage laadvloer en spatborden en qua ruimte kwamen ter sprake. Verder had Krikkink eerder al uitgezocht welke opties er waren en de kansrijkste daarvan besproken met zijn assenleverancier. Speciaalbouw gaat in dit geval een andere as onder de nieuwe aanhangwagen bouwen en verzorgt de certificering. Een andere klant van De Witte Smid meldt zich voor een lichte - en dus voordeligere - vaste passende lier voor zijn machineaanhanger. Ook hiervoor zal Speciaalbouw met een passende oplossing komen. En net als vanuit de andere vier vestigingen worden vanuit Raalte bakwagens, kipwagens, plateauwagens, machine- en multitransporters en gesloten aanhangwagens geleverd. Dit alles in vele uitvoeringen, zowel qua as, laadvermogen en volume als wat betreft zij- en achterkippende mogelijkheden.
CAN-bus
Na deze toelichting nemen we tijd om de aanhangwagen van het containerafzetsysteem te bekijken. In de werkplaats staat een nieuw uit te leveren exemplaar. Dat is bestemd voor het transporteren van de allergrootste containers. Zowel het frame van het onderstel als de slede bestaat uit thermisch verzinkt stalen materiaal. 'Sterk, maar zo licht mogelijk en de kinderziekten zijn er nu uit', aldus Krikkink. 'Ten opzichte van onze eerste exemplaren hebben we de lier verzwaard. Het geheel hebben we optisch verfraaid, onder meer door gebruik te maken van aluminium traanplaat. Daarnaast rolt de slede waarop de container moet komen te staan nu over zware gelagerde rollen. Eerder gebeurde dat met staal op staal, maar we vonden de slijtage bij intensief gebruik te groot. De aanhangwagen staat overigens op verzwaarde banden, maat 225 x 55 x 12.'
 | | Jordy Krikkink waarschuwt dat je niet zomaar halogeenlampjes moet vervangen door ledlampjes. |
|
|
Krikkink vervolgt: 'Alle aanhangwagens van ons containerafzetsysteem hebben ledverlichting. Daarbij zijn ze standaard uitgerust met het CAN-bussysteem. Dit monitort onder meer het functioneren van alle ledlampjes en communiceert met het trekkende voertuig. Maar pas op: als je werkauto een CAN-bussysteem heeft en je vervangt de halogeenlampjes van een traditionele aanhangwagen door ledlampjes, dan kan het gebeuren dat het systeem een storingsmelding geeft of dat je knipperlicht op halve sterkte werkt. In zo'n geval is het raadzaam een voorschakelweerstand te monteren; ook dat voeren we bij Speciaalbouw uit!'
Mobiele werkplaats
Op mijn vraag waarom De Witte Smid bij het oppikken van de containers niet met een haak-aansysteem werkt, antwoordt Krikkink: 'We werken nu met een lier en één zware hefcilinder om de container op het frame te krijgen. Anders waren alleen daarvoor al drie dubbelwerkende cilinders nodig geweest. Dit liersysteem vermindert de kans op storingen.' Terwijl hij de functies van het kippen demonstreert, filosofeert Krikkink: 'Ik zie nog meer mogelijkheden: je kunt er bijvoorbeeld watertanks op plaatsen en zelfs volledig uitgeruste mobiele werkplaatsen.'
 | | De elektrische winch op de V-dissel |
|
|
De Witte Smid
Dit familiebedrijf wordt gerund door Jan-Willem Koop en zijn zuster Suzan Koop. Daarmee zijn ze de vierde generatie die aan het roer staat van dit bedrijf, dat vanuit vijf vestigingen werkzaam is in Oost-Nederland. Ze bieden voor elk type transport een passende aanhangwagen. Het gaat zowel om huur als verkoop. De onderneming is dealer van een groot aantal fabrikanten met ieder hun eigen specifieke productaanbod. Dat zijn Unsinn, Saris, Anssems, Henra, Wico, Hulco, Power, Tohaco, Sirius, Erde, Rebel, Stema, TwinTrailer, Variant, Westfalia, Downloader, PEGA en Youlift. De Witte Smid bouwt op de locatie in Raalte onder de naam Wico op maat gemaakte aanhangwagens volgens klantspecificaties.
|
| LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
| Er zijn nog geen reacties. |
|