Whatsapp Facebook X LinkedIn RSS feed

Ton de Rooij Tennis: icoon in de tenniswereld

ARTIKEL
MARKT & ACTUEEL
Facebook Twitter Linkedin Whatsapp
Emiel te Walvaart, donderdag 24 april 2025
252 sec


Al 45 jaar specialist in aanleg hardcourttennisbanen; nu ook padelbanen

Ton de Rooij Tennis is al 45 jaar specialist in de aanleg van tennisbanen en mag dus met een gerust hart een feestje vieren. De naam en faam zijn inmiddels gevestigd door de jaarlijkse samenwerking met het ABN AMRO Open. Maar Ton de Rooij Tennis heeft in al die jaren ook talloze tennisclubs en particulieren in heel Nederland voorzien van een hardcourtbaan, de specialiteit van het huis. Oud-eigenaar Mathieu de Rooij kijkt vooral terug; Mike van Velzen, sinds 2023 directeur, gaat in op het huidige reilen en zeilen.

Ton de Rooij Tennis werkt jaarlijks samen met het ABN AMRO Open
Ton de Rooij Tennis werkt jaarlijks samen met het ABN AMRO Open

Oud-eigenaar Mathieu de Rooij heeft Ton de Rooij Tennis geruime tijd gerund voordat Mike van Velzen het bedrijf in 2023 overnam. Daarna bracht De Rooij het onderdeel dat tennisdoeken produceert onder in zijn eigen bedrijf PRNTD. Dit is gespecialiseerd in het produceren van tennisdoeken, reclameborden, bewegwijzering en talloze andere visuele toepassingen op maat. Het bedrijf levert nog steeds tennisdoeken aan Ton de Rooij Tennis en detacheert vakmensen bij de tennisbaanbouwer.

Coatinglaag

De kiem voor Ton de Rooij Tennis werd in 1980 gelegd door Mathieus vader Ton de Rooij. Hij begon destijds met het spuiten van coatinglagen op tennisbanen. Dat was echt seizoenswerk. In de winter bleef hij werkzaam in zijn oorspronkelijke vak als schilder, waarbij hij ook gebruikmaakte van spuittechniek. Dit specialistische werk nam flink toe, waarna hij een eigen spuitcabine aanschafte. Deze werd ingezet voor Ton de Rooij Applicatiebedrijf, het bedrijf dat hij had naast Ton de Rooij Tennis, dat doorgroeide in aanleg en onderhoud van tennisbaantoplagen.
In 2000 begon Mathieu bij de tennistak van zijn vader. 'Jarenlang heb ik er in de uitvoering gewerkt. Op een gegeven moment heb ik Ton de Rooij Tennis samen met een compagnon overgenomen. Enkele jaren later kocht ik ook de succesvolle spuiterij van mijn vader. Langzamerhand verschoven mijn interesse en ambitie meer naar deze tak van sport. Ik liet er een frisse wind doorheen waaien, wat leidde tot de nieuwe naam Laque Spuiterij. Ik ging op zoek naar een overnamekandidaat voor Ton de Rooij Tennis en ruim anderhalf jaar geleden meldde oud-werknemer Mike van Velzen zich bij mij. Zo ging het balletje rollen.'
Van Velzen was hiervóór al tien jaar werkzaam voor Ton de Rooij Tennis. Hij kwam in 2002 met het bedrijf in aanraking via een afstudeeropdracht voor de opleiding sportmarketing, en bleef er 'hangen' totdat hij tien jaar later andere ambities had en voor zichzelf begon met een sportmarketingbureau. Van Velzen: 'Hier kon ik mijn creativiteit op marketinggebied kwijt. Uiteindelijk heb ik veel bedrijven in de sportwereld geadviseerd en ondersteund op het gebied van marketing. Via via kwamen we ook in de padelsport terecht, naast de marketingactiviteiten. Na de overname van Ton de Rooij Tennis gingen we zowel tennis- als padelbanen aanleggen en onderhouden en het sportmarketingbureau werd het moederbedrijf Sport76 Group. Naast de tennis- en padeltak, onder de naam Ton de Rooij Tennis, heeft de groep nog een andere dochter: Sport76 Media, een uitgeverij van verschillende sportmagazines, zoals Tennis Magazine.'


Mathieu de Rooij

Verbreding werkzaamheden

Mathieu is van kindsbeen af opgegroeid op de tennisbaan. 'Op zaterdagen ging ik vaak met mijn vader mee, wanneer er klusjes als belijning gedaan moesten worden. Ook tijdens schoolvakanties liep ik altijd mee. Toen ik wat ouder werd, kwam ik in loondienst. In die periode hebben we wel grote stappen gezet, tot een personeelsbestand van twaalf medewerkers. Ook de werkzaamheden zijn verbreed: van het coaten van tennisbanen tot het onderhouden en reinigen van kunstgras en de ontwikkeling van nieuwe toplagen met dempende systemen en andere kunststofopbouw. Het enige wat we niet hebben gedaan, zijn padelbanen; dat vonden we te veel constructiewerk. Wij wilden ons blijven richten op onze specialiteit: de toplaag.'
Mathieu de Rooij heeft dus heel wat mooie projecten zien passeren. Als hij er een mag uitlichten, wil hij het ABN-AMRO-tennistoernooi in Ahoy noemen. 'Op een gegeven moment mochten wij daar de tennisbanen aanleggen. En dat doet Ton de Rooij Tennis tot op de dag van vandaag.' Er schiet hem meteen een ander bijzonder project te binnen. 'We hebben destijds een tennisbaan gebouwd in de Royal Albert Hall in Londen, voor de Senior Tour. Dat was een unieke ervaring. Ook hebben we veel tennisbanen aangelegd bij the rich and famous in de achtertuin. Daarnaast hebben we natuurlijk vaak voor tennisverenigingen en -clubs gewerkt. We hebben onderhand alle hoeken van Nederland wel gezien, van topje Groningen tot diep in Zuid-Limburg.'
In al die jaren heeft Ton de Rooij Tennis naam en faam opgebouwd. 'Het is een kleine wereld, maar we hebben er hard aan gewerkt, al die tijd. Het bouwen van een baan op een groot toernooi helpt natuurlijk ook mee voor je naamsbekendheid. Bovendien zijn we jarenlang official supplier van de KNLTB geweest. Uiteindelijk gaat het om de kwaliteit die je levert en moet je zorgen dat je in beeld bent bij de tennisclubs', aldus Mathieu, die met veel plezier terugkijkt op zijn periode bij Ton de Rooij Tennis.


'Tennis en padel vormen een krachtige combinatie en versterken elkaar'

Combinatie tennis en padel

De nieuwe eigenaar, Mike van Velzen, heeft zoals gezegd de padeltak meegenomen naar Ton de Rooij Tennis. 'Met de aanleg van padelbanen richten we ons op tennisverenigingen. We doen eigenlijk geen indoorbanen. We komen veel bij dezelfde klanten die Ton de Rooij altijd had. Toen de kans op overname langskwam, leek het me een krachtige combinatie: enerzijds de padelactiviteiten, anderzijds de tennistak, die elkaar versterken. Het voelde heel logisch. Het was ook een oude liefde, want ik heb tien jaar met veel plezier bij Ton de Rooij Tennis gewerkt. Het is een mooie uitdaging voor me om dit voort te zetten.'


Sinds Van Velzen aan het roer staat, is Ton de Rooij Tennis niet drastisch van koers veranderd, vindt hij. 'Als er al iets verschilt, dan is het de insteek van de business. Ton de Rooij dacht meer vanuit de techniek; wij richten de focus nu wat meer op marketing en vragen uit de markt. Ton de Rooij Tennis is zo'n sterk bedrijf qua specialisatie en naamsbekendheid, dat je niet veel hoeft te veranderen.'

Billie Jean King Cup Qualifiers

Als we Van Velzen spreken, staat Ton de Rooij Tennis aan de vooravond van een nieuw prestigieus project: de Billie Jean King Cup Qualifiers van 10 tot en met 12 april. 'De locatie is Sportcampus Zuiderpark in Den Haag, waar we in drie dagen een wedstrijdbaan aanleggen. De aanleg van toernooibanen is een specialisatie van ons.' Daarnaast legt de specialist zowel indoor- als outdoor-hardcourttennisbanen aan. 'Dat kan voor een tennisvereniging zijn, maar ook voor een recreatiepark of een particulier. Jaarlijks worden 250 tennisbanen door ons gereinigd of van een nieuwe toplaag voorzien. En met dezelfde machine kunnen we ook atletiekbanen en hockeyvelden schoonmaken. In het hoogseizoen werken er rond vijftien mensen bij ons; in de winter hebben we zes medewerkers in vaste dienst.'


Mike van Velzen
Vooruitkijkend naar de toekomst verwacht Van Velzen dat tennis de komende jaren weer meer gaat leven. 'De afgelopen tien jaar stond tennis onder druk door teruglopende ledentallen en minder investeringen in accommodaties. Door de komst van padelbanen krijgen tennisclubs weer nieuwe leden en worden ze financieel gezonder door meer inkomsten. Ik merk dat er opnieuw wordt geïnvesteerd in tennis. Padel is een goede toevoeging voor een club; er zal de komende vijf jaar nog veel in geïnvesteerd worden. Ook wat betreft indoorbanen wordt steeds vaker hardcourt aangelegd. De oude tapijtbanen zijn aan het verdwijnen.'
Al met al gaat het voorspoedig met Ton de Rooij Tennis, ook op de korte termijn. Van Velzen: 'Voor deze zomer hebben we een goed gevulde orderportefeuille. 50 à 60 hardcourtbanen moeten voorzien worden van een nieuwe coating en daarnaast staat er een flink aantal padelbanen op de rol.'


Ton de Rooij Tennis
LOGIN   met je e-mailadres om te reageren.

REACTIES
Er zijn nog geen reacties.

download artikel

Tip de redactie

Meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.
AGENDA
Technische Kontakt Dagen 2025
donderdag 12 juni 2025
t/m zaterdag 14 juni 2025
Nationale Sport Vakbeurs 2025
woensdag 5 november 2025

ONDERDELEN
Archief
Dossiers
Green Industry Profile
OVER ONS
Over ons
Duurzaamheid & NWST
Contact
Het team
ADVERTEREN EN ABONNEREN
Fysiek abonnement
Digitaal abonnement
Abonneren nieuwsbrief
Adverteren
Verschijningsdata
MEER
Redactionele spelregels
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacy
Cookies
ONDERDELEN
OVER ONS
ADVERTEREN EN ABONNEREN
MEER