Den Bosch 'fuseert' spoorzone en historische binnenstad |
|
|
|
Karlijn Klei,
dinsdag 15 februari 2022 |
 |
| 79 sec |
Gemeente rolt plan voor 'bruisend stedelijk gebied' de Brede Binnenstad verder uit
Den Bosch zet een volgende stap door de Spoorzone én de historische binnenstad samen te voegen tot één bruisend stedelijk gebied: de Brede Binnenstad. Het college heeft de richting voor de verdere ontwikkeling hiervan op een rij gezet.
De Spoorzone in Den Bosch is een dynamische omgeving die zich kenmerkt door ontwikkeling en transformatie. Stadsmakers zijn hier al een tijd bezig met ruimte voor ontmoeting, cultuur, groen, water, wonen en werken.
De Brede Binnenstad
Het doel van de Brede Binnenstad is het maken van een bruisend stedelijk gebied met historie verrijkt met ontmoeting, cultuur, groen, water en 2.500 nieuwe banen bij innovatieve bedrijven, aldus Den Bosch. Van de 25.000 tot 30.000 nieuwe woningen in de stad komt het leeuwendeel hier.
Wethouder Mike van der Geld (coördinatie Spoorzone): 'In de Brede Binnenstad waar de historische binnenstad en de Spoorzone samengaan, zien we kansen voor ons ontwikkelprogramma. Met deze plannen blijven we het verschil maken en willen we anderen inspireren om mee te doen.'
|
'In de Brede Binnenstad waar de historische binnenstad en de Spoorzone samengaan, zien we kansen voor ons ontwikkelprogramma'
| |
|
Samenwerking
De ambitie uitspreken is één stap, erkent Den Bosch, deze waarmaken is een volgende. 'Dit doen we samen met verschillende partners voor verschillende doelen. Het spreekt voor zich dat we ook samen met inwoners en lokale initiatiefnemers mogelijkheden verkennen.'
Den Bosch werkt samen met het ministerie van BZK als het gaat om de randvoorwaarden om verdere verdichting met wonen en werken te kunnen realiseren. Waterschap Aa en Maas is betrokken bij de Bossche Stadsdelta om water meer ruimte te geven door verruiming van de Dieze. Met de provincie kijkt Den Bosch bijvoorbeeld naar innovatie en verstedelijking.
|
Gebiedsontwikkeling geeft water meer ruimte en biedt kansen voor de wateropgaven die gerealiseerd moeten worden
| |
|
Dagelijks bestuurslid van Aa en Maas Peter van Dijk: 'De Bossche Stadsdelta is voor het watersysteem van Midden- en Oost Brabant een belangrijke plek. Hier komen de rivieren de Aa en de Dommel én de Zuid-Willemsvaart bij elkaar om als Dieze verder richting Maas te stromen. Deze gebiedsontwikkeling geeft water meer ruimte en biedt kansen voor de wateropgaven die hier nog gerealiseerd moeten worden. De Bossche Stadsdelta is een goed voorbeeld van hoe in de binnenstad de ingewikkelde puzzel van wonen, water en welbevinden kan worden gelegd.'
|
'De Bossche Stadsdelta is goed voorbeeld van hoe in de binnenstad de ingewikkelde puzzel van wonen, water en welbevinden kan worden gelegd'
| |
|
LOGIN
met je e-mailadres om te reageren.
|
|
|
|
 |
|
James Hehanussa
Friday 14 October 2022 |
|
Op zich een leuk en uitdagende visie voor Den Bosch. Laten we eerst beginnen om het centrum en de Oostelijk Spoorzone weer aantrekkelijk te maken voor reizigers, inwoners en toeristen. Ik zou graag een replica van Eduard Cuypers weer terug willen zien in Den Bosch. Aangepast aan de eisen van vandaag de dag. Het moet toch kunnen, met de techniek van tegenwoordig. En hou het centrum origineel, zonder er hypermoderne gebouwen te plaatsen. Die horen thuis op het Paleiskwartier. En wat is er gebeurd met de plannen voor Avenue 2 komen aan de spoorweg Den Bosch - Nijmegen, tussen de onderdoorgang A2 en het Maximakanaal. Hier zou een kantorenwijk verrijzen. En er waren ook plannen voor een station op de Maaspoort. Is er ook nooit aan gedacht om een Lightrail verbinding aan te leggen, tussen Waalwijk en Veghel, waardoor het verkeer op de A59 kan worden ontlast |
|
|
Tip de redactie
|